.: IVI :.

.: IVI :.
Authors
Blog Previous

مقدمه

 

شاید دست اندرکاران Rovio هم فکر نمی‌کردند که بازی Angry Birds روزی به این شهرت جهانی برسد، شهرتی که خود آن‌ها را به ساختن ABهای جدید با گیم‌پلی تقریباً تکراری ولی اعتیاد آور جهت درآمد زایی بیشتر و تبدیل کردن این بازی به یک سری، ترغیب می‌کند. با توجه به عرضه این بازی روی گوشی‌ها این محبوبیت در بین جوامع عامه گسترش یافته تا حدی که امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که گوشی با سیستم عامل‌های iOS و Android داشته باشد و تا به حال AB را تجربه نکرده باشد. چند هفته پیش نیز Rovio خبر انتشار جدید‌ترین عنوان خود یعنی AB: Space را به طرفداران اعلام کرد. حال طبق تاریخ تعیین شده این عنوان نیز منتشر گردید و در این مدت هم شور و هیجان خاصی در تمامی سایت‌های بازی‌های رایانه‌ای (جهت پیدا کردن لینک سالم این بازی!) ایجاد کرده، طوری که این بازی در عرض چند ساعت توانست صدر جدول فروش هفتگی App Store و Android Market را در دست خود بگیرد.

در اخبار آمده بود که Rovio و ناسا به توافق برای همکاری رسیدند و قرار است ناسا از محبوبیت این بازی جهت گسترش علوم فضایی در جوامع عمومی استفاده کند. این همکاری فقط به اختصاص دادن یک ماهواره در منوی اصلی ختم می‌شود. انتظارات بیشتری از این همکاری می‌رفت در حدی که حداقل یک مرحله به این موضوع اختصاص داده شود. با این حال همین حضور نیز گامی موثر برای پیش بردن هدف ناسا به نظر می‌رسد.

 
انتظار داستانی قوی از این نوع بازی‌های عامه پسند و کژوال کار بیهوده‌ای است. Rovio نیز این موضوع را به خوبی اثبات کرده! شاید تنها Angry Birds اصلی داستانی جدید داشت که حتی آن هم غنی نبود و صرفاً برای راضی نگه داشتن عده‌ای که به داستان اهمیت می‌دهند، در بازی گنجانده شده بود.

در Space داستان درباره‌ سفر پرندگان به فضاست. مشکلات داستان از همان اول شروع می‌شود. مثلاً نحوه شروع این سفر و دلیل حرکت کردن پرندگان به سمت چاله فضایی که جلویشان ظاهر می‌شود، از ابهامات اصلی داستان هستند. که Rovio با قرار دادن ویدویی در یوتیوب به نوعی این ابهامات را رفع کرده است. خوک اعظم به فضا سفر کرده به دزدین تخم پرندگان فضایی ادامه می دهد و یک روز به طور اتفاق سر از زمین در می آورد که اشتباهاً تخم پرندگان اصلی را می دزد و با استفاده از سیاه چاله ای از محل می گریزد. پرندگان نیز منفعل نمی‌نشینند و برای گرفتن انتقام خود را به طرف سیاه چاله پرتاب می کنند و در طول مسیر شکلشان تغییر می کند و لباس های فضایی بر تن می کنند. در ادامه در جهت تکمیل کردن انتقامشان و باز پس گیری تخم ها به خوک‌ها حمله ور می‌شوند. همانطور که مشخص است، Space داستانی عمیقی ندارد. پس اگر به دنبال داستان هستید این بازی اصلاً آن چیزی که انتظار دارید نخواهد بود و همانطور که ذکر شد داستان در این نوع بازی ها اصلاً فاکتور مهمی نیست؛ به همین جهت تصمیم بر آن شد تا امتیاز این بخش را خالی بگذاریم.


چرا فرمولی که موفق است را تغییر دهیم؟
 

طبیعتاً هسته ی اصلی گیم‌پلی Space همانی است که در عنوان اصلی شاهدش بودیم یعنی پرتاب کردن پرندگان جهت از بین بردن خوک‌ها. اما تغییرات این بخش در Space از تمامی عناوین قبلی بیشتر بوده است. این تغییرات تنها به اضافه شدن چند پرنده به بازی خلاصه نمی‌شود، دیگر جاذبه حرف اول را در به اتمام رساندن مراحل می‌زند. در اکثر مراحل، کرات مختلفی مرکز جاذبه‌اند و تمامی اجسام اطراف خود را که با هاله نوری مشخص شده به طرف خود جذب می‌کنند. چالش اصلی استفاده از جاذبه این کرات برای از بین بردن خوک‌هاست. هنگامی که پرنده‌ای به داخل مرکز جاذبه‌ای پرتاب می‌شود تحت تاثیر نیروی جاذبه مسیرش که خط راست بوده عوض می‌شود و شکل منحنی به خود می‌گیرد. به همین جهت سازندگان برای بالا بردن دقت بازیکنان مسیری که پرنده مورد نظر قرار است تا مسافت مشخصی طی کند را با یک سری خطوط خط چین مشخص کرده‌اند. بعضی از مراحل به طور خاص در خلا (جاذبه صفر) روی می‌دهند. در این اینگونه مراحل مسیر پرندگان همانند قبل خطی راست است و خوک‌ها نیز برای تنفس در بالون‌هایی که حاوی هوا هستند، جای خوش کرده‌اند و در اثر منفجر کردن این بالون‌ها، خوک‌ها یخ می‌زنند و بعد از چند ثانیه آن‌ها نیز منفجر می‌شوند! سازندگان بعضاً خلا و جاذبه کره‌ها را با هم ترکیب کرده‌اند و مراحل جدیدی به وجود آورده‌اند. این مراحل جذابیت خاصی دارند و روش اصلی پیش بردن مرحله یا از بین بردن خوک‌ها در خلا است یا به نوعی پرتاب کردن خوک‌ها به درون منطقه‌ای که جاذبه دارد است.

 

اکثر پرندگان در Space تکراری‌اند و فقط ظاهر فضایی به خود گرفته‌اند و در کل یک پرنده به بازی اضافه شده است که قدرت تخریبی زیادی ندارد ولی در اثر منفجر شدنش اجسام اطرافش یخ می‌زنند و این کار را برای پرندگان بعدی که پرتاب می‌کنید به خصوص پرندگان آبی، راحت تر می‌کند. پرنده زرد با همان شکل گذشته فقط با تغییر کارایی در بازی حضور دارد. آن‌ها مانند یک موشک عمل می‌کنند؛ به این معنا که پس از پرتاب به سرعت در جهتی که با دست یا موس مشخص کرده‌اید حرکت می کنند و مانند گذشته، مناسب‌ترین پرنده برای شکستن چوب‌ها هستند. در کل چهار جهان در بازی وجود دارد، دو جهان شامل مراحل اصلی که تعدادشان به 60 می‌رسد، یک جهان مراحل مخفی سیاه چاله را شامل می‌شود و جهان آخر نیز در ازای پرداخت پولی آزاد می‌شود. این حرکت سود جویانه Rovio شخص بنده را یاد عرضه DLC مس افکت 3 در روز اول انتشار انداخت! مراحل مخفی یک سری سیاه چاله مخفی در مراحل بازی هستند که اگر اتفاقی به این سیاه چاله‌ها برخورد کنید، وارد مراحل مخفی می‌شوید که خود چالش جدیدی هستند. یکی از این مراحل که شاید همه بتوانید آن را پیدا کنید نوعی ترکیب بازی AB با Mario است. خوک مورد نظر در یکی از سنگ‌ها مخفی شده است که با پرتاب کردن یکی از پرنده‌ها به سمت این سنگ خوک مانند قارچ‌های مرموز بازی‌های ماریو از بالا سنگ بیرون می‌آید و بدون توفق به چپ و راست حرکت می‌کند. در آخر باید با پرنده دیگری او را از بین ببرید.


جلوه‌های سمعی و بصری
 

از منظر گرافیکی Space نسبت به نسخه‌های قبل تغییری نکرده؛ ولی همین گرافیک نیز چه از نظر تکنیکی و چه از نظر هنری طراحی بسیار خوبی دارد. شمایل پرندگان، انیمیشن‌های خوک‌ها و هاله مشخص کننده حدود جاذبه همگی به عالی‌ترین نحو ممکن طراحی شده‌اند. رنگبندی هنری، متنوع و شاد هم از دیگر نقاط مثبت گرافیکی بازی هستند که جای هیچ گونه انتقادی را باقی نمی‌گذارند. فیزیک بازی نیز بسیار عالی کار شده، برای هر جنسی از دیوارها و موانع پرنده‌ای خاص انجام وظیفه می‌کند و پرندگان دیگر نمی‌توانند به خوبی آن پرنده، این کار را انجام دهند. وجود جعبه های TNT در طول مراحل کمک شایانی در جهت افزایش جذابیت بازی و بالا بردن تخریب پذیری بازی کرده‌اند.

ه طور کلی Space قطعاً هر گیمری را از نظر بصری جذب می‌کند و کمتر کسی می‌تواند از این بخش بازی خرده بگیرد. این نکته همچنین در مورد صداگذاری صادق است. صداگذاری پرندگان، انفجار‌ها، عکس‌العمل خوک و به طور کامل هر صدایی که در این عنوان وجود دارد، تحسین برانگیز است. بخش موسیقی در Space عملاً وجود ندارد و موسیقی که در منوی اصلی می‌شنوید جزء معدود ترک‌های بازی است.


نتیجه گیری
 

در نهایت باید گفت که تجربه Space بر هر کسی واجب است! بهتر است به Space به عنوان یک تفریح شاد و مفرح برای زمان‌هایی که در حال سفر کردن بین مسیری هستید نگاه کنید تا یک بازی بزرگ. با تمام این اوصاف این بازی خیلی بهتر از Rio و Season عمل کرده است و دلیل آن هم می توان تغییرات عمده بخش گیم‌پلی دانست. صداگذاری و گرافیک همچنان عالی هستند و مشکلی در این بخش دیده نمی‌شود. تنها ایراد اصلی که شامل خود بازی نمی شود، حرکت زشت Rovio و پولی کردن یکی از جهان‌های اصلی بازی بود. امید است که این سری به سرنوشت سری Call Of Duty دچار نشود.

منبع:سایت بازی نما



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 12 فروردين 1391برچسب:Angry Birds Space, ] [ 12:23 ] [ m.f IVI ]

About
Blog Custom

ورود اعضا:

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 686
بازدید کل : 108076
تعداد مطالب : 54
تعداد نظرات : 6
تعداد آنلاین : 1

javahermarket

javahermarket

پیغام ورود و خروج